Download Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Album Statystyki Twoja Galeria
Strona główna Rejestracja Zaloguj

Uzytkownik:     Haslo:     Zaloguj automatycznie:   


Zapomnialem hasla
Nie masz konta? Zarejestruj sie Tutaj

Poprzedni temat «» Następny temat
Geometria zawieszenia w pigulce
Autor Wiadomość
sztux 



Wiek: 37
Dołączył: 24 Wrz 2016
Posty: 11
Skąd: PL / NO
Wysłany: Wto Gru 04, 2018 11:56   Geometria zawieszenia w pigulce

Witam
Chce do konca zrozumiec i pomoc rowniez innym zrozumiec zasady prawidlowej budowy zawieszenia i spelnienia wymogow o ktorych istnieniu nie kazdy nawet zdaje spbie sprawe. Czytalem sporo tematow info jest porozrzucane i nie wsyzstko wszystkim zrozumiale. Skupmy wszystko w jednym temacie.
Celem jest pomoc w budowie zawieszenia jak i zaplanowania wlasciwie calej maszyny w sposob poprawiajacy komfot prowadzenia a przede wszystkim bezpieczenstwo, by powstawaly mniej "januszowe" maszyny.

Definicje pojec:
Kąt wyprzedzenia swożnia zwrotnicy-kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest kątem zawartym pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prostą prostopadłą do podłoża. Jest on mierzony w płaszczyźnie równoległej do osi samochodu. W przypadku gdy punkt przecięcia osi zwrotnicy jest przed punktem styku opony z nawierzchnią, mówimy o dodatnim kącie wyprzedzenia sworznia. Gdy jest on za punktem styku – o ujemnym. Odpowiada za stabilną jazdę na wprost i w szybkość pokonywania zakrętów,poprawne „odbijanie” kierownicy podczas wychodzenia z zakrętu.


Kat Ackermana - aby samochód mógł poruszać się po krzywiźnie bez poślizgu kół jezdnych, niepożądanego z uwagi na możliwość zarzucenia pojazdu i przedwczesne zużywanie się opon, układ kierowniczy powinien ustawiać koła kierowane w sposób zapewniający toczenie się kół kierowanych po łukach o wspólnym środku krzywizny, leżącym na przedłużeniu osi obrotu tylnych kół samochodu.Tutaj o tym pisano

Kąt pochylenia zwrotnicy - to kąt pomiędzy prostą prostopadłą do nawierzchni drogi a płaszczyzną symetrii koła (prosta przechodząca przez swożnie zwrotnicy) zwiększa wyczucie kierownicy, poprawia stabilność podczas jazdy prosto, zwiększa siłę prostującą koła

Info oraz zdjecia zaczerpniete z odmetow internetu a takze z naszego forum

No i teraz jak to zrobic? Tutaj prosze doswiadczonych kolegow o poprawienie mnie jezeli sie myle we wlasnych zalozeniach.

Jezeli budujemy wlasny projekt badz modyfikujemy istniejace na samym poczatku nalezy zaplanowac szerokosc tylnej osi (gdy mamy gotowy zespol napedawy z polosiami o danej dlugosci) do tego planujemy dlugosc pojazdu i polozenie przedniej osi o zbizonej szerokosci do tylnej w takim miejscu by linie biegnace od srodka tylnej osi do swozni zwrotnic przedniej osi przechodzily dokladnie przez punkt mocowania koncowek drazkow kierowniczych na zwrotnicy (zachowanie katu Ackermana)
Kat pochylenia zwrotnicy uzyskujemy projektujac wahacze w taki sposow by gorny wahacz byl krotszy od dolnego i posiadal mozliwosc rezulacji swoznia (np wkrecany na gwincie)Ktos tutaj pisal ze mozna dobierac rozne dlugosci wahaczy robiac szkic i obserwowac jak sie zachowuje kolo podczas pracy gora - dol zawiechy w pelnym zakresie. Nalezy pamietac rowniez o prawidlowym umiejscowieniu maglownicy (dokladnie zasady nie pamietam ale bylo opisane na forum, poszukam, wrzuce link)
Natomiast kat wypredzenia swoznia zwrotnicy nie bardzo wiem jak prawidlowo uzysakc. Czy gorny wahacz powinien byc lekko asymetryczny ze swozniem lekko cofnietym w kierunku tylu pojazy? Czy gorny wahacz symetryczny powinien miec cofniete punkty mocowania do ramy w kierunku tylu pojazdu? A moze elementy konstrukcyjne do ktorych spawamy mocowanie wahaczy powinno unosic sie w gore w kierunku przodu pojazdu? Zakladajac ze zalecany kat wyprzedzenia dla aut tylnonapedowych jest zawartu pomiedzy 4-10 stopni. Mowilismy o zawieszeniu przednim. Jak sie ma natomiast kat pochylenia zwrotnicy w tylnym zawieszeniu? Tam zakladam ze kat wyprzedzenie jest zerowy, zbieznosc rowniez na 0

Prosze o poprawki moich bledow, wypowiedzi na temat wykonania poszczegolnych elementow w prawidolowy sposob itd itp by kadzy mogl znalezc w tym temacie jak najwiecej na temat geometrii zawieszenia ktore zastosuja we wlasnych maszynach :)
 
 
Mateusz45 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 24
Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 36
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw Gru 06, 2018 22:05   

To ja już wiem do czego służy ten ackerman w sumie, bo wiele osób o nim mówi a ja w sumie zakładałem zwrotki z prostymi wąsami... Czas na zmiany
_________________
https://drive.google.com/open?id=13ZQGvzBfBgbMPg00sDiAdfj8GYFrWsG
 
 
sztux 



Wiek: 37
Dołączył: 24 Wrz 2016
Posty: 11
Skąd: PL / NO
Wysłany: Czw Gru 06, 2018 23:07   

I juz komus pomoglo. I o to kaman
 
 
Rowik20101999 


Dołączył: 16 Sty 2019
Posty: 2
Skąd: Grudziądz
Wysłany: Sro Sty 16, 2019 11:24   

Zrozumiałem więcej i na pewno to użyję w trakcie budowy mojego buggy.
Jeszcze fajnie by było jakbyś znalazł coś o tym kącie wyprzedzenia sworznia zwrotnica jak go uzyskać 😁
 
 
Mykx 



Dołączył: 12 Sty 2018
Posty: 4
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Pią Lut 22, 2019 22:47   

Od jakiegoś czasu robię risercz na temat wszystkich możliwych kątów i zależności w układzie kierowniczym i chętnie opiszę streszczenie tego wszystkiego na forum.

Tutaj mamy:
1) Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (caster)
2) Kąt pochylenia (sworznia) zwrotnicy
3) Regułę Ackermana w uproszczeniu

Jest jeszcze wiele geometrycznych zależności i kątów, takie które w wielu konstrukcjach są stałe jak np.:

4) długość wąsów zwrotnicy
5) różnica długości górnego wahacza względem dolnego (dynamic camber)
6) Ustawienie maglownicy względem wahacza (bump steer)

I takie często regulowane:
7)camber
8)zbieżność (toe)
9)scrub radius (różnica między środkiem bieżnika, a rzeczywistym środkiem obrotu koła)

Do tego dochodzi temat dopasowania sił:
-Amortyzatorów i sprężyn
-stabilizatorów poprzecznych

Temat samych możliwości i sposobów na regulację zawieszenia:
-wahacze o regulowanej długości
-camper/caster plates
-różne punkty podparcia amortyzacji dla zmiany jej siły
-zawieszenie gwintowane

Oraz temat, jak regulacja powyższych wpływa na zachowanie pojazdu

Zawieszenie i precyzja jego projektu interesuje mnie szczególnie mocno, ponieważ pragnę zbudować coś na tor/drogę/po prostu utwardzoną nawierzchnię. Część tych zmiennych może nie być wyczuwalna na luźnych, offroadowych nawierzchniach, ale myślę że wspólnie przygotowane kompendium zawieszenia może w jakimś stopniu pomóc każdemu, kto przymierza się do stworzenia własnego projektu :D

Jeśli komuś przychodzi do głowy jakieś zagadanienie, które warto byłoby dopisać do powyższej listy to nie krępować się :D
_________________
[zdecydowane chęci na budowę kit cara]
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Nie Lut 24, 2019 10:21   

Teoria teorią... do wszystkiego się dochodzi metoda prób i błędów...
 
 
 
Mykx 



Dołączył: 12 Sty 2018
Posty: 4
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Nie Lut 24, 2019 23:49   

Ale znając teorię, wiadomo chociaż gdzie dać sobie jakie pole do regulacji i z jakimi wartościami startować. Trudno też metodą prób i błędów zmienić wartości, o których nie ma się pojęcia że istnieją, a widziałem posty gdzie ktoś np. zapomniał zastosować ackermana
_________________
[zdecydowane chęci na budowę kit cara]
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Style created by PiotreQ9 from www.HeavyMusic.org
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16


Partnerzy

MadMax