Download Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Album Statystyki Twoja Galeria
Strona główna Rejestracja Zaloguj

Uzytkownik:     Haslo:     Zaloguj automatycznie:   


Zapomnialem hasla
Nie masz konta? Zarejestruj sie Tutaj

Poprzedni temat «» Następny temat
Argo czyli 6x6 i 8x8
Autor Wiadomość
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Nie Lip 13, 2008 21:21   Argo czyli 6x6 i 8x8

Ktoś zna, może widział, może jeździł, może coś wywnioskuje ze zdjęć? Mnie w każdym razie bardzo zaciekawił i proszę o wszelkie opinie. Mam jeszcze noobowskie pytanie, bo z tego co po zdjęciach widzę to to nie ma zawieszenia?



http://www.6x6world.com/g...o.php/photo/412



http://www.argoatv.pl/index.php?p=714



http://translate.google.p...6lr%3D%26sa%3DG



http://translate.google.p...6lr%3D%26sa%3DG



http://translate.google.p...6lr%3D%26sa%3DG



http://translate.google.p...6lr%3D%26sa%3DG





Sorki za tak powklejane linki, ale nie chce mi się z tym bawić :?
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Pon Lip 14, 2008 15:58   

super zabaweczka... tak zawieszenia to to niema "sztywniak" mi sie podoba ciekawe jak by było szczelnie czy by pływało ;]

trudniej by tym skręcać ale to prawie jak czołg xD
 
 
 
pulsarus 
Potwór z Bagien



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 2122
Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Pon Lip 14, 2008 16:54   

Skręcanie odbywa się na zasadzie czołgi więc manewrowość tego pojazdu to bajka, zawraca w miejscu. Na którymś z linków jest wersja "pływająca"
 
 
 
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pon Lip 14, 2008 17:41   

Wszystkie są pływające:

http://img132.imageshack....age=argokk4.jpg

Ciekawe jak by wypadł w porównaniu z szajowozem :wink: Niestety najtańsze na eBayu za 1100 $. Ładnie wyglądają z gąsienicami i budą, albo chociaż z przednia szybą. W sumie to to chyba bardziej pod qady podchodzi, ale cudnie by było wprost z lasu do jeziora wjechać, jeszcze na oczach sąsiadów.





EDIT: 13.08.08r.





Przenoszę temat tu, w shoutboxie dłuższe pisanie nie jet wygodne. Znalazłem to co chciałem i wiele mi się rozjaśniło. -ściska dłoń Kluczownika w gest wdzięczności-. Mianowice http://www.route6x6.com/info/info.html , czyli spis wszystkich rodzajów 6x6 i okazuje się, że jest tego sporo, czyżby nikt nie miał na to patentu?



http://www.joesgarage.us/amf_sur_trek.htm bardzo mnie zaciekawiło. Mógłby mi ktoś wytłumaczyć kilka spraw?



1. Przeniesienie napędu na drugą część pojazdu. Jak to się odbywa, czy pomiędzy częściami jest jakiś wał, a w drugiej części jakiś zestaw kół i linek?

http://www.joesgarage.us/DSCN0225.JPG

http://www.joesgarage.us/DSCN0227.JPG

http://www.joesgarage.us/DSCN0208.JPG



2. Czy można by odłączyć pierwszą część i nią jeździć? Jakby to trzymało się drogi, jak mniej więcej radziło sobie w terenie, czy nie przeszkadzałby krótki rozstaw osi?



3. Transmission, czyli skrzynia biegów rozdzielająca napęd na 2 strony. Co mi się nasunęło oglądając zdjęcia to to, że zębatka jest tylko po jednej stronie, jak jest zatem przenoszony napęd na drugą stronę? Czy dobrze to rozpracowałem?

http://img98.imageshack.u...1rysunekof6.jpg



http://www.joesgarage.us/P10002191.JPG

http://www.joesgarage.us/Motormount1.JPG

http://www.joesgarage.us/Motormount2.JPG

http://www.joesgarage.us/...ansmission2.jpg

http://www.joesgarage.us/engine_resize1.JPG

http://www.joesgarage.us/engine_resize2.JPG

http://www.joesgarage.us/Motor_Mount_broke.JPG

http://www.joesgarage.us/TransCase1.JPG

http://www.joesgarage.us/Sur-trek_inside_trans.JPG

http://www.joesgarage.us/...side_trans2.JPG

http://www.joesgarage.us/Mount_resized.JPG

http://www.joesgarage.us/Mount_resized_2JPG.jpg



A http://www.6x6world.com/f...on-rebuild.html ta sama część tylko że od Argo:

http://img134.imageshack....e=ri97c2je4.jpghttp://img227.imageshack....rgotransva1.jpghttp://img227.imageshack....togetheraq1.jpg



Samoróbki?

http://img229.imageshack....transwebbr9.jpghttp://img230.imageshack....smissionak5.jpghttp://img172.imageshack....tures700gj6.jpghttp://img99.imageshack.us/my.php?image=012lq0.jpg

http://img183.imageshack....tures537bb0.jpghttp://img514.imageshack....texmy440pd6.jpghttp://img233.imageshack....tures698wj3.jpghttp://img150.imageshack....tures539aa5.jpg



Na razie tyle, z góry thx za pomoc w rozpracowaniu tych części.
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Sro Sie 13, 2008 20:06   

Hymm o ile mi wiadomo to ma tylko jedynkę i wsteczny, tamto zdjęcie z jakby przyczepką ... ja nawet bym jej nie kupował ;] jezdna część to jest 6x6 lub 8x8 osobiście wole 6x6 wyglądają bardziej żwawo, co przeniesienia napędu jak bym miał robić to sam to zrobił bym tak silnik + sprzęgło odśrodkowe --->łańcuch-> wał z 2 sprzęgłami tym razem sterowanymi ręcznie ciągniesz 1 wajche i jedna strona staje ciągniesz drugą to druga a jak 2 to stoisz ot taka filozofia moja tylko wstecznego brak ale przy zakręcaniu w miejscu to on mało potrzebny...
 
 
 
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Sro Sie 13, 2008 21:19   

Chyba to najprostsze rozwiązanie, do tego 2 hamulce tarczowe za sprzęgłami, po jednym na stronę. Właśnie te biegi mnie zastanawiają, w takim razie sprzęgło odśrodkowe zadziała jako pierwszy bieg, i wtedy tylko jeden starczy, tak jak w komarze 4, i steruje się obrotami silnika, tak? Chciałem uniknąć tego jednego dodatkowego wału ze sprzęgłami, ale jednak chyba się nie da. A taki wał to chyba trzeba znów będzie do jakiejś obudowy pakować, bo większość sprzęgieł to mokra jest. Wytrzymało by to na zwykłej grubościennej rurce na 4 łożyskach, znaczy po 1 przed sprzęgłami i po jednym za sprzęgłami, zamontowanych do ramy bez żadnej osłony? Oj, jednak nie wszystko da się prosto rozwiązać.



Co do tego pojazdu z przyczepką to to jest właśnie to co by mi się podobało, 2 pary kół normalnie i bardzo małe rozmiary + doczepiana "przyczepka" i wtedy jest 6x6 na teren i więcej bagażu można przewieźć. do tego łatwiej pod górkę wjechać bo przyczepka ruchoma w kierunku góra-dół. Tylko nijak tych linek nie mogę zrozumieć, a coś w tym musi być bo w przyczepce widać kawałek łańcucha na jednym ze zdjęć do tego za przyczepką jakiś pędnik wodny jak w skuterze wodnym. Tylko jak by sobie ta pierwsza część radziła, bo osie są strasznie blisko siebie, czy to w ogóle mogło by jechać bez przyczepki nie ryzykując wywrotki na pierwszym zakręcie. Widziałem kilka razy pojazdy które miały tak blisko osie, np. mini podnośniko-ładowarki, ale tylko na placu budowy i nie za bardzo wiem czy dało by to samodzielnie jechać na jakiś dłuższy dystans. Co o tym myślą mechanicy?



Niestety znalazłem tylko tę jedną stronę o tym pojeździe:

http://www.joesgarage.us/amf_sur_trek.htm
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Czw Sie 14, 2008 14:49   

Ja dałem film w shoutboxie gdzie sztywniaki jeżdżą z naprawdę z niemałymi jak na to prędkościami i jakoś nie widać żeby to miało coś sie przechylić co do tych sprzęgieł to narysuje jak by mi to miało mniej więcej wyglądać po mojemu ;] czy ja wiem hamulce to ja bym nawet sobie odpuścił opór tego sprzętu i mechanizmów po puszczeniu gazu będzie tak duży że sam sie zatrzyma .... ;]



a oto i mój moduł napędowy... no malarzem to ja nie jestem ;]



http://img228.imageshack....beztytuuvf7.jpg
 
 
 
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw Sie 14, 2008 17:53   

Thx za obrazek, jeszcze jedno pytanie do tego, sprzęgło na wale utrzyma dalszą część wału (tą za sprzęgłem, jeżeli będzie ono rozłączone) i nie trzeba tam będzie dodatkowego łożyska?

http://img229.imageshack....beztytuuan1.png



Nadal jednak nie do końca się rozumiemy do do drugiego pytania. A więc, czy pierwsza część tego pojazdu, czyli to:

http://img98.imageshack.u...eztytuu1jv4.png

poradzi sobie w samodzielnej jeździe i w terenie i nie będzie przewracało przy pierwszym lepszym zakręcie przy normalnej prędkości? Czy nie zawiesi się na pierwszym wzniesieniu lub nie będzie jakiś innych problemów wynikających z 4 kół umieszczonych tak blisko siebie?



Troszku się rozjaśniło, choć prawie nic nie zrozumiałem ;) . Silnik jest z tyłu i skręca to jak ciągnik łamany w połowie. Nadal jednak nie wiem jak jest przenoszony napęd na pierwszą połowę.

http://www.youtube.com/wa...feature=related
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Czw Sie 14, 2008 18:31   

co do łożysk to ja bym tam je umieścił po mojemu są potrzebne bo jak by to sie inaczej miało solidnie trzymać ?? co do 2 to nie zwróciłem uwagi że to ma taki a nie inny układ kuł myślałem że to 6x6 ciągnie przyczepkę która też ma 6 kół a to jest 4x4 + przyczepka, to w takim wypadku przyczepka jest prawie konieczna żeby jechało równo... inaczej będzie sie wywracać na wszystkie strony... jednak wole 1 pojazd 6x6
 
 
 
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw Sie 14, 2008 21:41   

Sorki że Cię tak ciągnę za język, ale wytłumacz no troszkę żeby ktoś tak zielony jak ja mógł zrozumieć ;) .



Znaczy łożyska tam trzeba umieścić (wybacz, ale nigdy sprzęgła w ręce nie trzymałem i wygląd znam tylko z rysunków technicznych i schematów). A nie musi to pracować zanurzone w oleju, jak zazwyczaj?



Czy jeden pojazd ma jakieś lepsze prowadzenie czy może lepiej jest rozwiązany technicznie od tego z przyczepką oprócz tego, że ma fajniejszy wygląd, większą wyporność i większą prostotę? Czy wiesz może co w zasadzie daje taka przyczepka i czy w ogóle warto się tym interesować? Przecież niektóre zwykłe 6x6 też mają zamontowane bardzo praktyczne wywrotki. Dzięki jeszcze raz za cierpliwość, ale praktykę z mechaniką mam zerową.
 
 
pulsarus 
Potwór z Bagien



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 2122
Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Czw Sie 14, 2008 22:31   

No to ja co nieco dopowiem co o tym myślę. Nie będę wnikał w napęd ale biorąc pod uwagę to co piszecie to:





Pojazd z przyczepką będzie lepiej drapał w terenie i lepiej pokonywał wzniesienia. Załamanie na środku spowoduje że przejeżdżając przez górkę co najmniej 2 osie będą miały przyczepność. Zwrotność ograniczona będzie ruchem przegubu między przodem a tyłem.



Pojazd z 6x6 samodzielny będzie miał lepszą manewrowość ale trochę gorszą sprawność w terenie.





Teraz co do wywrotności na boki to obydwa będą wywracały sie w podobnym stopniu czyli praktycznie nie wywrotne z racji bardzo nisko umieszczonego środka ciężkości.





Pojazd z przyczepką jeśli miał by możliwość odłączenia przyczepki może być bardzo wywrotny do przody - tyłu z racji blisko umieszczonych osi.





A teraz pytanie odemnie czy chcecie cos takiego budować czy tylko taką luźną dyskusję prowadzicie ?



Obejrzałem filmik z szoutboxa i wersja z przyczepką bardziej mi się podoba :)







http://www.youtube.com/watch?v=c_aQpDP3MxE
 
 
 
Natanoj 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 34
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią Sie 15, 2008 10:35   

Zdaje mi się, że co nie co udało mi się rozpracować, oceńcie czy dobrze. Z filmiku wiemy już, że silnik jest z tyłu. Skrzynia ma zębatkę z jednej strony co nie dawało mi spokoju. Na zdjęciach, jak już widać łańcuch to tylko z jednej strony i to chyba to. Moim zdaniem nie jest to typowy 8x8 a napędzane są tylko 2 koła po jednej stronie pojazdu w jednej części i 2 koła po drugiej stronie pojazdu w drugiej części. Reszta na zdjęciach:

http://img139.imageshack....1zebatkact8.jpghttp://img373.imageshack....=lancuchln6.jpghttp://img168.imageshack....loczeniebc5.jpghttp://img376.imageshack....1lancuchfz8.jpg



Jak myślicie, rozsądna to teoria? Trochę to kłopotliwe, bo 1 i 2 częsci pojazdu muszą być po 2 osie, czyli nie można by zrobić takiego 6-kołowca, chyba że ktos chciałby jeździć w kółko. Szkoda że bez przyczepki nie dałoby się jeździć, ale już nie chodzi o wywrotność, ale przecież z tyłu mamy silnik.



Luźna dyskusja często zamienia się w bardzo "budującą" rozmowę ;) .



P.S. Cieszę się że ktoś jeszcze dołączył do dyskusji.
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Pią Sie 15, 2008 16:53   

coś mi tu nie pasuje z tym napędem na filmie widać że wszystkie koła mają napęd .. np jak płynie.. kolega pulsarus trochę to objaśnił i nie będe powtarzał który pojazd lepszy ;] ale im prościej tym trwalsze urządzenie ;p co do tych sprzęgieł to bym użył tracz z malucha i darował se olej ... może akurat nic sie nie stanie... a jak stanie to trzeba poszukać suchego sprzęgła... co do budowy to może kiedyś po swojemu ale nie pływający bo to mi sie nie opłaci ... przecieki nerwy uszczelki ... lipa ;p



pS. z praktyką mechaniczną nie mam nic w spólnego ... 0 sprzętu i 0 kasy na to wszystko no i to że wszyscy by mnie wyśmiali i inne takie tam że wymyślam sobie jakieś głupoty ... jakaś dziwna rodzina mi sie trafiła ehh ale teoria mi została :]
 
 
 
pulsarus 
Potwór z Bagien



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 2122
Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Pią Sie 15, 2008 20:25   

Zabatki i łańcuchy mogą być po jednej stronie ale za sprawą sztywnych osi nakręcają obydwa koła na osi czyli suma sumarum wszystkie koła są pędne.





Na trzecim foto w tym gumowym wężu podejrzewam że idą linki bądź ogólniej sterowanie silnikiem. Gumowy wąż w wydechu dawno by się roztopił, zresztą widać na filmie że rurę wydechowa ma z tyłu.
 
 
 
Kluczownik 



Wiek: 33
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 187
Skąd: Czarna B-cka
Wysłany: Pią Sie 15, 2008 21:02   

a tak wo gule to poco by było przenosić wydech z przedniej części na tył ani w tym sensu a ni nic ..
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Style created by PiotreQ9 from www.HeavyMusic.org
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 17


Partnerzy

MadMax