Pomógł: 27 razy Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 2122 Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Sro Maj 14, 2008 13:34 Budowa wysokouterenowionego pojazdu 4x4 - porady, opinie
Powoli przymierzam sie do zbudowania takiego łazika. Założenia jakie mam są następujące:
Napęd 4x4
Koła balony jodełki na 13 felgach
Silnik diesel ewentualnie benzyna
Reduktor
Niska waga
Wysoki prześwit
Raczej stała szpera na tył, przód luźny
Niskie prędkości ale moc na kołach
Założenia już są teraz jak to sobie wyobrażam:
2 mosty od fiaciora lub poloneza, tylni most ze stałą szperą, przedni bez szpery, przedni most przerobiony tak by szło wrzucić jakieś zwrotnice, Teraz mosty napędzane wałkami które schodzą się w jakąś przekładnię z której wychodzi wałek pędny, jeszcze po drodze 2 skrzynie biegów z których jedna pełni rolę reduktora. To wszystko opasać jakąś ramą i w trasę.
Ale z chęcią poczytam wasze pomysły i opinie na ten temat. I pamiętajcie trzymać się założeń w wypowiedziach. Cena też gra rolę bo taniej jest kupić te graty osobno niż chociażby jakiegoś gazika nie mówiąc o terenówce 4x4, no i to ma być rurowiec nie samochód
PS. pisząc o niskiej wadze mam na myśli max 800-900 kilo - za lekki tez nie może być
no to tak czy inaczej takiej furce potrzeba niezłego kopa- z doświadczenia Ci powiem że maksymalne spowalnianie poprzez reduktory i zwolnice to ma sens tylko w ciagnikach. Reduktor to oczywiście fajna sprawa, ale to kolejne urządzonko co waży i pożera moc z napędu- jeśli to ma być zwinny rurak to ja bym wziął mocny silnik od jakiegoś przednionapędowca, przekręcił go o 90 stopni, tak żeby jedna półośka szła do przodu a druga do tyłu, wtedy tylko podłączasz półośki do mostów i gotowe. Ewentualnie jakbyś chciał sobie ułatwić robote to kup jakieś Subaru 4x4, najlepiej Leone z turbiną i weź z niej wszystkie podzespoły zamontuj w ramie.
p.s. bo skrzyni rozdzielczej (reduktora) ze zwykłej skrzyni łatwo nie zrobisz, musiałbyś wykorzystać red od jakiejś terenówki
dard arranixon [Usunięty]
Wysłany: Sro Maj 14, 2008 18:53
Mart napisał:
p.s. bo skrzyni rozdzielczej (reduktora) ze zwykłej skrzyni łatwo nie zrobisz, musiałbyś wykorzystać red od jakiejś terenówki
no kolega tu dal dobry pomysł albo mozesz dac całe zawieszenie i silnik od jakiegos 4x4
no to właśnie najlepiej zamotać żeby ten silnik obrócić o 90 stopni, oszczędzi się na patentach z reduktorem, no i na masie-
KrzysztofSS [Usunięty]
Wysłany: Sro Maj 14, 2008 22:47
Chwila a silnik gdzie ma być? Z tyłu czy z przodu, środek ciężkości bardziej w tył czy w przód, jak chcesz z mostu od poloneza zrobić skrętne półosie? Jak obróci silnik o 90" to będzie mu kręciło koła raz przód raz tył zależy gdzie będzie miało ciężej, musi zaspawać satelitki na pierwszej skrzyni.
Pomógł: 27 razy Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 2122 Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Sro Maj 14, 2008 23:04
Jako że wszystko miało by być budowane od zera więc nie ograniczajmy się do standardowych rozwiązań znanych z samochodów.
Silnik bardziej z tyłu ale nie na tylniej osi. Mniej więcej na 1/3 długości licząc od tyłu.
Reduktor po to by pędzić 2 osie na raz i żeby jeździć wolniej, nie zależy mi na tym żeby śmigać 100 na godzinę, wolę większy moment na kołach, wolniej a mocniej.
Terenówka 4x4 odpada z racji kosztów
Biorąc na przykład 2 mosty od polorakiety, tylni zostaje jak jest a przedni kastruje do samego mechanizmu różnicowego z którego wychodziły by wolne półosie i do tego powiedzmy zwrotnice od golfa z przegubami. 2 jednakowe mosty dadzą mi jednakowe prędkości na kołach przód a tył
Zeszperuje mechanizm róznicowy i bedzie Mosty najlepiej byloby od jakiegos terenowca 4x4 . pojezdzij po szrotach czesto mozna spotkac fajne autko 4x4 po dzwonie i niedrogo kupisz flaki i wrzucisz w swoją rame
no właśnie dyfer między osiowy można zblokować, ale wiele samochodów 4x4 na takim jeździ i nie ma problemu- co do mostów, to przeróbka tego od poloneza to ciekawy patent, trzeba tylko przeliczyć, czy nie taniej wyjdzie kupić gotowe (żeby masa była mała) od nivy albo samuraia
polko [Usunięty]
Wysłany: Czw Maj 15, 2008 16:07
hmm musisz od razu na początku się określić jaki masz budżet , budowę czegoś takiego jak planujesz mniej więcej mam za sobą , ale szczerze powiedziawszy drugi raz będę budował coś na 100% orginalnym dawcy , i wszystko będzie z tego samego samochodu ,
roboty było multum , nie pasowało do siebie bez przeróbek prawie nic , po drugie , udało mi się zejść po kosztach , bo wszystko było wykonane własnoręcznie , tokarkę mam więc nikomu nie dawałem zarobić , a uwierz mi roboty dla tokarki było ,
Pomógł: 27 razy Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 2122 Skąd: Świecie n/Wisłą
Wysłany: Czw Maj 15, 2008 17:45
Wiem że najlepszym rozwiązaniem będzie kupno zdezelowanej terenówki, problem dotyczy tylko ceny, za 1000 zł nie dostane nic ciekawego chyba że się natrafi naprawde mega okazja
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum