Download Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Album Statystyki Twoja Galeria
Strona główna Rejestracja Zaloguj

Uzytkownik:     Haslo:     Zaloguj automatycznie:   


Zapomnialem hasla
Nie masz konta? Zarejestruj sie Tutaj

Poprzedni temat «» Następny temat
Ariel Atom [wymiarowanie]
Autor Wiadomość
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
  Wysłany: Wto Kwi 05, 2011 22:44   Ariel Atom [wymiarowanie]

Witam.
Zakładam nowy temat na forum, z nadzieją na rzetelną i profesjonalną odpowiedz ze strony obeznanych w temacie i doświadczonych konstruktorów (już nie amatorów).
Dobra koniec słodzenia :)
Poszukuję już dość długo szczegółowych (wręcz można powiedzieć profesjonalnych) schematów szkieletu Ariela Atom.
Dla tych którzy nie kojarzą nazwy przesyłam kilka zdjęć poglądowych:


i dla fanów TopGear:

:razz:

Dodam od siebie, że przestudiowałem wiele forów polsko i angielskojęzycznych o tego typu konstrukcjach. Ale tylko tutaj spotkałem się z konstruktorami z prawdziwego zdarzenia.
Więc tak; znam ogólne wymiary karoserii:
- długość: 3, 41 m
- szerokość: 1,80 m
- wysokość: 1,2 m
- rozstaw kół: 2,35 m

Cytat:
Ariel Atom 3



Lecz to mnie nie uszczęśliwia, lekko mówiąc.
Czy ktoś z was spotkał się z wymiarowaniem lub mógł mnie poinstruować w jaki sposób z takich zdjęć jak te:




mógłbym zdjąć wymiary i promienie ugięcia rur szkieletowych programem do modelowania 3D takim jak np: SolidWorks?

Wyprzedzając komentarze i pytania do mnie:
Tak, wiem że to nie jest prosta konstrukcja i że: i tak będę musiał wprowadzić własne poprawki i dopasowanie do silnika i wyższego zawieszenia. Ale od czegoś trzeba zacząć.
Dlatego założyłem ten temat na forum "garażowych konstruktorów automobilów :] " aby wykorzystać ostatnią szansę na łatwiejsze znalezienie wymiarów lub proporcji tego ustrojstwa.
Z góry dziękuję za rady i podpowiedzi.
Czekam na odpowiedz, bo cierpliwości nie może mi zabraknąć :medit:
P.s. Mam nadzieję że nie zachowacie się jak Stig :D
[/color][/size]



________________________________________________________________________
Edycja:

Aby rozruszać temat dodam że znalazłem zaprojektowany model 3D, przez pasjonata wirtualnego modelowania samochodów.









Z góry ostrzegam model został wykonany w archaicznym programie Blender.

W tym pliku znajduje się tylko szkic szkieletu 3D (60 KB):
Cytat:
ariel atom 2 chassis.zip


A w tym pełny model taki jak na zrzutach powyżej (1,7 MB):[/color][/size]
Cytat:
atom_final.zip



Dodam jeszcze program "Blender", link do strony programosy.pl:[/color][/size]
Cytat:
http://www.programosy.pl/program,blender.html



Nie będę owijał w bawełnę, nie jest świetnie, ale wystarczy do ściągnięcia wymiarów.
Przynajmniej mam taką nadzieję...
Ostatnio zmieniony przez luki Sro Kwi 06, 2011 18:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
skoti1996 



Wiek: 27
Dołączył: 23 Sty 2011
Posty: 55
Skąd: Malbork
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 15:35   

Raczej nikt nie ma w oku miary ( chyba że Sebusk :x ) więc nikomu nie uda się dokładnie odwzorować wszystkich rurek , mocowań , zawieszenia itp. Spróbuj siąść z kartką i ołówkiem i rozrysować sobie ramę z fotek , ogólne wymiary posiadasz więc orientacyjnie możesz coś tam wyliczyć , bo i tak wszystko zrobisz pod siebie robiąc ramę ...
 
 
 
Dexter 
Automotive



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 950
Skąd: Barwice
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 17:00   

Z blendera wyeksportujesz FBX a ten da się zaimportować przed AutoCAD.

Ja osobiście do wymiarowania ze zdjęć używam kombajnu Catia V5, tam w odpowiednim module umieszczam na czterech rzutniach zdjęcia, skaluję je żeby względem siebie zachowywały proporcje, ustawiam skalę wymiarową środowiska definiując jeden ze znanych wymiarów, np całkowita szerokość czy rozstaw kół. a potem reszta wymiarów powstaje automatycznie wystarczy obrysować to co nas tam interesuje.

Jeśli chodzi o te krzywizny to używa się do tego krzywych 3D a potem wyciaga po nich profile, np. rurę.

Sprawa wydaje się prosta, wszystko kwestia chęci i czasu.
_________________

 
 
 
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 17:35   

Szkice wykonywałem wielokrotnie (pozwól że nie pochwale się tymi bazgrołami), i wyszły z tego wiele ciekawych, oraz także archaicznych konstrukcji. Nawet niektóre miały już wymiarowanie i oszacowane z grubsza materiały i plan budowy. Problem polegał na tym, że taka konstrukcja wymaga szczególnych wymiarów geometrycznych i wytrzymałości materiałów oraz oczywiście spawów. Doszedłem do wniosku, że metodą prób i błędów nie uda mi się zachować parametrów wytrzymałości i zwłaszcza geometrycznych. Dlatego poszukiwałem gotowych i sprawdzonych wymiarów i parametrów.
Wiem że łatwiej jest zbudować ramę z prostych odcinków profili, ale poważnie odbija się to na wytrzymałości i wyglądzie.
Oryginalna konstrukcja wymaga dość długich (3,5 metra), co najmniej 2,5 - 3 calowych i specyficznie wygiętych szkieletowych rur stalowych.
Problem polega na tym, że jak już zdejmę wymiary miejsca i promienia wygięcia pozostaje kłopot z odwzorowaniem ich w rzeczywistości. Giętarka rolkowa której notabene nie posiadam, o wymiarach do wyginania rur o średnicy powyżej 60mm kosztuje dobrych paręnaście tysięcy. A podróżowanie z ponad 3 metrowymi i warzącymi 70 kg rurami do profesjonalnych warsztatów mi się nie uśmiecha.
Stąd moje pytanie co możecie mi doradzić w kwestii uporania się z tym problemem?
Jedyne rozwiązanie jakie mi się nasuwa to rezygnacja ze średnicy na koszt wzmocnienia poprzez zdublowanie konstrukcji, co powoduje całą masę innych problemów.
A, może istnieje jakieś tajemne rozwiązanie na miarę MacGyvera :)


Ogarnij się chłopie pisz normalnie, nikt nie ma zamiaru oczopląsu dostać...
Ostatnio zmieniony przez luki Sro Kwi 06, 2011 18:32, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
same222 
Śmiechu



Pomógł: 14 razy
Wiek: 30
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 1081
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 18:26   

Po pierwsze przywitaj się wgl na forum ;) ,

a jeśli chodzi o te rury to
a) kupujesz giętarkę i sam je sobie gniesz
b) budujesz giętarkę i sam je sobie gniesz
c) zawozisz gdzieś i Ci je zrobią

Ja bym proponował opcję trzecią, bo wyjdzie najtaniej i będzie zrobione dokładnie jak dasz do odpowiednich ludzi. Najpierw mówisz, że tak Ci zależy na dokładnych wymiarach co do 1mm, a później chcesz zmieniać całą konstrukcję? trochę dziwne jak dla mnie.
_________________
 
 
 
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 19:36   

Nie zależy mi na wymiarowaniu co do 1mm, bo to niemożliwe. Notabene każdy egzemplarz tego seryjnie produkowanego "cuda umiejętności spawacza" jest inny. Ale proporcje geometryczne są tym co powoduje że nawet przy 250 km/h, a w moim wypadku bezdroża są niestraszne dla dobrze zaprojektowanego nadwozia. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia z tak długą konstrukcją i brakiem wzmocnień dachowych.
A odnośnie co do porady o zleceniu wykonania nie znalazłem ani jednego profesjonalnego warsztatu ślusarskiego zajmującego się kształtowaniem tak dużych wymiarów w promieniu 100km.
No może prócz odlewni i walcowni ale tam liczą sobie zamówienia na tony.
Dlatego jedynym rozwiązaniem jest poradzenie sobie samemu.

A co do zdjęcia wymiarów, po krótkim lecz obfitym w przekleństwa kontaktem z interfejsem programu Blender i długotrwałym oczekiwaniu na pobranie programów modelujących Catia (10GB), SolidWorks (5 GB), czeka mnie o wiele więcej pracy projektowej niż przewidywałem.

P.s. Mam nadzieję że minimalistyczny styl postu przypadł do gustu :)
 
 
 
Dexter 
Automotive



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 950
Skąd: Barwice
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 20:23   

Odnoszę wrażenie że masz zamiar po prostu włączyć Catię i to narysować, ściągnąłeś wersję P3 skoro waży 10GB. Zginiesz w gąszczu Modułów jeśli nie zabierzesz się najpierw za przeczytanie jakiejś książki o niej.

Zacznij od literatury bo obsługa nie jest zbyt intuicyjna dla świeżaka, a po wielu godzinach zabaw to już czysta przyjemność.

Jak się przyjrzeć tym rurom szkieletowym to widać że to tzw. "spline" nie jest to wycinek koła, łuk, co komplikuje sprawę, prawdopodobnie wykonana została na giętarce trzyrolkowej CNC.
_________________

 
 
 
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 21:14   

Dlatego tęsknię za starym dobrym AutoCAD-em. A zdejmowanie wymiarów ze zdjęć lub grafiki 3D przy pomocy programów typu SolidWorks czy o zgrozo Catia, przypomina mi strzelanie do wróbla z armaty :)
Co do kształtu rur to też zauważyłem że nie jest to wycinek koła. A jakbym się uparł to poradził bym sobie z tym wyznaczając dwa promienie i punkty ugięcia.
CNC to raczej służą do gięcia stelaży itp:
Cytat:
google video

Mi by wystarczyła zwykła z napędem na 3 rolki ale o takich gabarytach:
Cytat:
youtube
 
 
 
szpakuu 
inż.



Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 115
Skąd: Patrz mapa
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 21:33   

Po pierwsze:

Kersten Europe - specjaliści w technice gięcia - szczególnie urozmaicone architektonicznie formy w budownictwie.
Mają zakład w Polsce, w Kleszczowie.
http://www.youtube.com/watch?v=MIho0J9tI38

Po drugie:
Małe masz rozeznanie w temacie gięcia.
Tu masz przykład giętarki trzpieniowej CNC umożliwiającej płynną zmianę parametrów gięcia:
http://www.youtube.com/watch?v=OAW5f0XtWPE
_________________
MES rullez - Abaqus exercises
 
 
 
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 22:04   

Ale nadal mi to wygląda na strzelanie do wróbla z armaty.
Ja nie chcę tego produkować seryjnie (jak na razie :) ).
A prototyp to zawsze wychodzi na oko, nawet pomimo dokładnych planów.
 
 
 
Dexter 
Automotive



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 950
Skąd: Barwice
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 22:12   

...lub klasyczna 3 rolkowa ze sterowaniem CNC


Oraz rozwiązanie dla Ciebie jak chcesz pod górkę...

_________________

 
 
 
STAL


Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 6
Skąd: zzzzzzz
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 23:08   

Heh dobre i pomysłowe, ale przydałoby się tylko jakby mnie poniosło i chciałbym kształtować profile do łączenia głównej konstrukcji.
 
 
 
szpakuu 
inż.



Pomógł: 2 razy
Wiek: 35
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 115
Skąd: Patrz mapa
Wysłany: Sro Kwi 06, 2011 23:27   

Nie rozumiem twojego toku myślenia.
Chcesz zrealizować projekt o urozmaiconej konstrukcji, zaprzęgasz w to modele 3d, programy CAD/CAM, a podstawowy problem, jaki jest wykonanie giętej ramy traktujesz jakbyś budował z zapałek.

Podałem Ci namiar na firmę Kersten nie bez powodu. Głównym odbiorcą ich usług jest budownictwo lądowe - a tu nie ma seryjnej produkcji, każdy projekt jest niejako prototypem. Niektóre elementy występują po kilka sztuk, inne po kilkanaście, inne pojedynczo.

P.S. Co do strzelania do wróbla z armaty - gdybyś budował buggy z silnikiem 126p, ok. Ale to jest Ariel Atom, nie pralka na kółkach. Od razu przypominają mi się ludzie chcący budować Barracude z zawiasem od malucha.

P.S.2. Mały OT. Dexter, czym zajmujesz się na co dzień?
_________________
MES rullez - Abaqus exercises
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Style created by PiotreQ9 from www.HeavyMusic.org
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 18


Partnerzy

MadMax