Download Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Album Statystyki Twoja Galeria
Strona główna Rejestracja Zaloguj

Uzytkownik:     Haslo:     Zaloguj automatycznie:   


Zapomnialem hasla
Nie masz konta? Zarejestruj sie Tutaj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zegary ze sciga do buggy- przeróbka + kilka bajerów ver.BETA
Autor Wiadomość
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Nie Mar 31, 2013 14:31   Zegary ze sciga do buggy- przeróbka + kilka bajerów ver.BETA

Witam

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie zegarów z motocykla do buggy, Są niejako hermetyczne, ładnie wyglądają, tylko problem jak je spasować z jednostką napędową która pochodzi z auta. Silniki motocykla kręcą nawet do 14tys. RPM samochodowe połowę tego i jak tu połączyć jedno z drugim. To samo gdy trafimy na licznik napędzany na linki.

Mamy 3 a nawet 4 rodzaje sterowania licznikami motocyklowymi:
Obrotomierz i prędkościomierz napędzany linkami, oba wskazówkach
Obrotomierz elektroniczny, licznik na linkę, oba wskazówkowe
Obrotomierz i prędkościomierz elektroniczny, oba wskazówkowe
Obrotomierz i prędkościomierz elektroniczny, obrotomierz wskazówkowy bądź słupek zapalających się diod, prędkość pokazywana jest na wyświetlaczu


Pierwsze 2 da się przerobić tanim kosztem, 2 pozostałe już nie.

OBROTOMIERZ

Najlepiej załatwić sobie licznik z obrotomierzem elektronicznym, wystarczy go podłączyć przez taki mini układ składający się z tranzystora diody i paru rezystorów do cewki i tyle,



układ służy do kształtowania zakłóconego sygnału z cewki na kształt prostokątny.
Uwaga! nie wykorzystamy całej skali, bez nowego skalowania... najlepiej wydrukować odnowa wyskalowaną tarczkę, jeżeli już mamy licznik to przy układzie scalonym zazwyczaj jest potencjometr, nim możemy skalibrować/ przestroić układ.


By to zrobić potrzebujemy jakiś symulator pracy silnika, są 2 opcje: 1 to wykorzystanie naszego komputera, jego karty dźwiękowej i program wytwarzający przebieg sinusoidalny/ prostokątny < Generator PC np. TEST TONE, trial> Zamiast cewki podłączamy naszą kartę dźwiękową, ustawiany w programie częstotliwość 100Hz <100 obrotów na sekunę> co daje 6 000 obrotów na minutę i kręcimy potencjometrem by wskazówka pokrywała tą wartość ,
2 opcja to wykorzystanie transformatora <5-12V> podłączamy go do sieci a jego uzwojenie wtórne <wyjście> do wejścia układu z tranzystorem, w sieci pranuje „idealna częstotliwość 50Hz> co odpowiada 3 000 obr/min…


Gdy mamy licznik, gdzie obrotomierz jest napędzany przez linkę, to wtedy wywalamy cały mechanizm i mocujemy moduł obrotomierza z licznika samochodowego <płytka elektroniczna, mechanizm wskazówki>, który można dostać na złomie,



nie musimy go skalować, bo przecież już jest wyskalowany. Jak ktoś pogłówkuje to bez problemu wciśnie :)




Prędkościomierz

Prędkościomierz w zegarach zazwyczaj są na linkę <Mowa o licznikach tańszego budżetu> ale to nie problem.
Musimy sobie załatwić impulsator który wkręca sie zamiast linki w skrzynię biegów.
Przykładowy impulsator

To urządzonko ma 3 piny + - i wyjście do licznika <sygnał jest kluczowaniem masy, zwarcie/rozwarcie z masą, identycznie jak sterowanie cewki zapłonowej>

Taki impulsator wytwarza 4/6/8 impulsów na swojej osi, na obrót koła ok 2x więcej <8/12/16>
Po przeliczeniu śr koła i innych ważnych rzeczy, zauważyłem że impulsator wytwarza zbliżone częstotliwości do częstotliwości pracy cewki, to znaczy że np. przy jeździe 100km/h jego częstotliwość pracy jest podobna do częstotliwości pracy cewki przy np. 6 tys. Obr/min, nasuwa się myśl, że można wykorzystać również moduł obrotomierza z licznika samochodowego do prędkościomierza, z drobnym wyskalowaniem, zamiast cewki podłączamy jedynie impulsator.
Pozostaje zabawa z programem ww i kręceniem potencjometru na płytce w celu wyskalowania....

Załączam plik EXELA z moim kalkulatorem do obliczania częstotliwości impulsatora przy konkretnych prędkościach, pomoże to nam wyskalować moduł prędkosciomierza.



Shift Light

Schiftlight , inaczej dioda sygnalizująca przekroczenie pewnego zakresu obrotów silnika/ moment zmiany biegów. Koszt zamyka się w 5 złotych!!!.
Jego budowa nie należy do trudnych. Potrzebny jest komparator, w tym przypadku rolę będzie pełnił wzmacniacz operacyjny <polecam tl072 i pare rezystorów, dioda LED, potencjometr do regulacji zakresu, można to zlutować „na pająka” albo zastosować płytkę uniwersalną. Schemat poniżej



Wskazówka obrotomierza napędzana jest w ustroju magnetoelektrycznym <im większe napięcie na cewce wskazówki tym bardziej się odchyla, + tej cewki jest zawsze podłączone na stałe z + zasilania modułu, tak więc wejscie układu schiftlight podłaczamy do MINUSA cewki wskazówki!!!
Diodę możemy sobie zamontować w dowolnym miejscu.

Mogę od siebie dodać że układ shift lighta można wykorzystać do blokady prędkości maxymalnej lub odcienia zapłonu tzw. odcinki zamiast diody LED, podłączamy cewkę przekaźnika, która nam np odłącza zapłon do przekroczeniu odpowiednich obrotów, lub prędkości < elektronika schiftlight podłączona do prędkościomierza> Mozliwości jest wiele..


TERAZ COS W PRAKTYCE

W moim przypadku Bazą do zabawy jest obudowa Kawasaki z serii GPZ, Obrotomierz elektroniczny, prędkościomierz na linkę. Koszt 30-300zł, Ja kupiłem "uszkodzony" <nie sprawdzany> bo po co mam kupować sprawny...



Rozbiórka i wstawienie LEDów



Wydruk na drukarce laserowej nowych tarcz,

uwaga 1 wydruk bardzo prześwituje więc trzeba nakleić na siebie kilka wydruków




Złożenie do kupy, Obrotomierz orgilnalny, wydrukowana tarcza została naklejona na zmatowionej oryginalnej plexie <ja ją wypiaskowałem, nie chciało mi sie szorować papierem> Wskazówki z licznika są orgilnalnie fluoroesencyjne więc wystarczyło na nie skierować promienie UV. niebieskie czy świeciła na czerwono, jak ktoś nie będzie miał takich, są do tego specjalne lakiery fluoroesencyjne, bądź wciśniecie dodatkowej diody LED np czerwone koło osi wskazówki.


i zdjęcie końcowe CH(*&&^ jakości ;/ niedługo dorwę lepszej.


Filmik z odpalenia, do symulacji pracy silnika wykorzystałem generator na NE555






Praca licznika z schiftlight, Był podłączony bez układu kształtującego sygnał, ztąd miganie w stanie nieustalonym, z układem o którym wspomniałem wcześniej nie ma tego problemu. Symulacje silnika przeprowadzono na programie komputerowym <generator akustyczny>



Licznik przedstawiony to projekt BETA, został sprzedany wkrótce powstanie nowy na zegarze tego samego modelu, wyposażony o dodatkowy wyświetlacz biegów na uC <mikroprocesorze>
 
 
 
Żołądek 
aka Sigismund


Pomógł: 3 razy
Wiek: 31
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 170
Skąd: Jarocin k. Płońska
Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 12:47   

Bardzo ciekawy poradnik, ja jestem w trakcie przeróbki takich zegarów: http://allegro.pl/predkos...3117582089.html tzn calkiem nowa tarcza, w miejscu oryginalnego prędkościomierza obrotek z poloneza nowy typ (którego zdjęcie widać w Twoim poście) a w tym narożniku, gdzie w oryginale jest wskaźnik poziomu paliwa będzie prędkościomierz elektroniczny (wyświetlacz) który jest chińską kopią tego: http://allegro.pl/cyfrowy...3081333535.html Wszystko to będzie zamontowane w mojej Aprilii Rs 125. Bardzo przyda mi się Shiftlight, brakuje mi tylko jednej rzeczy... Opening ceremony:] Przydałby się jakiś układzik, który po włączeniu zapłonu poda na jakieś 3-4 sekundy impuls na obrotek (i prędkościomierz, jeśli ktoś ma wskazówkowy) o określonej częstotliwości po czym się wyłączy. Zapewne nie jest to trudne, dla kogoś, kto się zna a inni napewno by skorzystali. Słowa uznania za poradnik, chylę czoła.
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 19:30   

W twoim przypadku musisz na płytce drukowanej moduło obrotomierza podmienić kondensator z 100nF na 50 <47nF>, wtedy zakres obrotów zwiększa sie 2x <musiałbyś podmienić tablicze z wartościami 2x większymi.
PS.

Licznik bardzo fajny. Max prędkość to 99km/h?

Opening ceremony, da rade wykonać, jest wiele sposobów-zbędny bajer, ale cieszy oko, <wykorzystać można udkłady 2x ne555 i jakiś wzmacniacz operacyjny, 1 jako generator astabilny wytwarza odpowiednie częstotliwosci drugi przerzutnik monostabilny o okreslonym czasie np 2s na wzmacniacz operacyjny <jako komparator> na + dajemy 555 w trybie astabilnym na - komparatora dajemy 555 w trybie monostabilnym wyjscie podlaczamy do wejscia obrotomierza>

To jest wykorzystywane, do wskazówek w ustroju ilorazowym, inaczej logometr, służy teoretycznie do każdorazowej kalibracji liczników.
 
 
 
Żołądek 
aka Sigismund


Pomógł: 3 razy
Wiek: 31
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 170
Skąd: Jarocin k. Płońska
Wysłany: Sro Kwi 03, 2013 23:22   

Jeśli chodzi o obrotek to przeskalowana jest tarcza na drugie tyle, gdybym podmienił kondensator to zabrakłoby mi zakresu- w końcu to wysilone 2t. Prędkościomierz pokazuje prędkość do 199 więc wystarczy. Odnośnie Opening Ceremony- wogóle nie rozumiem co mówisz :D Ale jeśli miałbyś czas na wykonanie czegoś takiego, to chętnie dogadałbym się z Tobą na PW:]
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Czw Kwi 04, 2013 10:44   

Poczytaj na temat Ne555 i czegos takiego jak komparator :D
 
 
 
cmg 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Cze 2012
Posty: 127
Skąd: Mogilno
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 17:11   

a napiszcie coś na temat impulsatora. Na co zwrócić uwagę przy jego kupnie? Gwinty czy cosik jeszcze? Do uno chciałbym dopasować impulsator.
licznik taki mogę mieć:
_________________
Galeria Picasa:
https://picasaweb.google.com/112962839562624696853

Kanał YT

http://www.youtube.com/user/MordorDuszno/featured
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 17:42   

myśle ze od Vag/GM będzie pasowac. Jednak poleciłbym z opla, po kolorze kabli łatwo ogarnąć który kabel od którego...
 
 
 
cmg 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Cze 2012
Posty: 127
Skąd: Mogilno
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 17:50   

i to plug&play będzie pasić czy będą musiały być jakieś modyfikacje??
_________________
Galeria Picasa:
https://picasaweb.google.com/112962839562624696853

Kanał YT

http://www.youtube.com/user/MordorDuszno/featured
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 17:54   

gwint powinien być ten sam. Co do zegarów mowa o tych na górze czy o tych dolnych? te dolne to obrotomierz i prędkościomierz na 2 płytce obudowa płaska, cieżko cokolwiek tam będzie upakować, :D lepiej bierz te górne :D
 
 
 
cmg 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Cze 2012
Posty: 127
Skąd: Mogilno
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 18:02   

zegary mam takie do wyboru. Jeżeli w górnych jest więcej miejsca dobrze że piszesz, na coś jeszcze zwrócić uwagę?
_________________
Galeria Picasa:
https://picasaweb.google.com/112962839562624696853

Kanał YT

http://www.youtube.com/user/MordorDuszno/featured
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 18:09   

Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć, jakbym widział co jest w środku to nie było by problemu, jak widzę na obrotomierz i prędkosciomierzą są wyświetlacze ciekłokrystaliczne, <możliwe że obrootomierz i prędkosciomierz ma wspolną płytke>
Chyba że jesteś w stanie wrzucić moduł obrotomierza z auta...
 
 
 
cmg 



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Cze 2012
Posty: 127
Skąd: Mogilno
Wysłany: Pon Kwi 08, 2013 18:15   

no i klops :( ziomek sprawdził dokładniej i powiedział mi właśnie ,że wszystkie elektroniczne :? ale dzięki jajek, za pomoc
_________________
Galeria Picasa:
https://picasaweb.google.com/112962839562624696853

Kanał YT

http://www.youtube.com/user/MordorDuszno/featured
 
 
 
jajek 
...Elektronika...


Pomógł: 50 razy
Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 3312
Skąd: Sławno k. Opoczna
Wysłany: Nie Kwi 28, 2013 18:17   

Dlakolegi Sigismund zamieszczam obiecany schemat układu : Opening ceremony... okrojonego do minimum, :D Powinien działać.



Jak będą jakieś niejasności proszę pisać.
 
 
 
Żołądek 
aka Sigismund


Pomógł: 3 razy
Wiek: 31
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 170
Skąd: Jarocin k. Płońska
Wysłany: Czw Cze 06, 2013 19:37   

Wybacz odkop, ale dopiero teraz zauważyłem, wielkie dzięki mistrzu, jak ulepię coś ciekawego to zaprezentuję:]
 
 
 
michalst3 



Pomógł: 12 razy
Wiek: 28
Dołączył: 11 Wrz 2011
Posty: 541
Skąd: Chechło Pierwsze
Wysłany: Czw Paź 31, 2013 13:56   

Wczoraj wieczorem rozebrałem zegary i wstawiłem nowe tarcze .
Tarcze odklejone od oryginalnych zegarów od E36 .
wg mnie wygląd bardzo się poprawił

_________________
Galeria ST3
2.3Turbo 250KM 400Nm
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Style created by PiotreQ9 from www.HeavyMusic.org
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 16


Partnerzy

MadMax