Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 31 Lip 2012 Posty: 16 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Sie 17, 2012 22:53 Jakie kable do silnika 126p ?
Hmmmmmm.....
Witam i ponownie mam pytanie, nabyłem serce ze skrzynią, nieoglądnowszy dokładnie tego co kupuje , teraz mam zagwozdkę, posiadam wersje silnika z takim aparatem zapłonowym :
I pytanie jakie przewody mam kupić i cewkę ? , moja wiedza gdzieś zaginęła w pomroce dziejów w tym temacie , widzę iż chyba są 3 czy 4 wersje kabli, cewki też są różne....
Cewke to jaka dasz taka bedzie aby tylko byla podwojna i nie od eleganta.Byl rodzaj cewki co wymaga kabla oporowego,ale nie pamietam jakie miala numery.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 350 Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob Sie 18, 2012 02:53
kolo0110 napisał/a:
Cewke to jaka dasz taka bedzie aby tylko byla podwojna
A g..., no bardzo daleko od prawdy! Cewek podwójnych w fiacie 126p miałeś kilka rodzajów. Typy, poza wykonaniem olejowe/suche, miały jedną zasadniczą różnicę - oporność strony pierwotnej. Występowały dwa główne typy - o dużej oporności, około 3.3 oma, które można wpinać bezpośrednio w układ zapłonowy i zasilać. Oraz dużo popularniejsze cewki o niskim oporze, około 1.5 oma, które należy OBOWIĄZKOWO podłączać do zasilania poprzez drut oporowy, W przeciwnym przypadku przez przerywacz będzie płynął zbyt duży prąd (prawo oma), który wypali styki. Sama cewka też może ulec przegrzaniu.
Drut oporowy, to kawałek specjalnego przewodu o oporze około 1.7 oma. Zamiast niego można zastosować dwa oporniki dużej mocy 3.3 oma (jest to wartość z typoszeregu), co da wypadkową oporność 1.65 oma
Tak to wygląda z rezystorami zastępującymi drut oporowy:
http://foto.redmotorz.eu/...e=401Image1.jpg
A tutaj masz typy cewek dwubiegunowych występujących w pf126p:
ZELMOT typ 4240.0.000.1 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,07-3,33ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 9775-13800 ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych bez przewodu oporowego)
ZELMOT typ 4240.0.000.2 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,44-1,60ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 9775-13800 ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)
ZELMOT typ 4240.0.000.3 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,52ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 6750-8250 ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)
BIAZET typ 101 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,47-1,57ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 7000 -12000 ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych z bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)
_________________ Zaprojektuję i wykonam instalację elektryczną do każdego pojazdu.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 350 Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob Sie 18, 2012 13:11
kolo0110, po to podałem typy, by człowiek myślący sam potrafił odczytać, czy posiadana cewka wymaga podłączenia przez rezystor, czy może być łączona bezpośrednio. Bo, jak widać, typów było kilka i nie wiem, na co trafi.
Kryniooo, drut oporowy zrobisz z... drutu oporowego, np z kawałka spirali grzejnej przyciętej na odpowiedni wymiar. Tylko po co? Raz, że taka spirala będzie wrażliwa na drgania i się urwie, dwa, że drut oporowy może być wredny w obróbce (nie da się polutować lub będzie pękał). Jeśli już wybierasz się po cewkę na jakiś złom, to od razu wygrzeb sobie ten przewód z komory silnika (jeśli występuje przy tej cewce). Bodajże jest to niebieski sztywnieszy (inny od zwykłych przewodów) przewód podłączony do zacisku 15 cewki.
Albo, tak jak na zamieszczonym przeze mnie zdjęciu, zrób sobie z dwóch rezystorów 3.3 oma dużej mocy. Moim zdaniem rozwiązanie najlepsze, bo małe, kompaktowe i odporne na wibracje. Wpisz sobie w google "rezystory dużej mocy" i masz, co potrzebujesz (typoszereg E24 nie ma wartości 1.7 oma, wiec albo jednym rezystorem się trochę "odjedzie" od tej wartości, albo umiejętnie połączy dwa rezystory, w tym przypadku równolegle 3.3 oma, co da oporność 1.65 oma, czyli tyle, ile ma oryginalny przewód).
Przy stosowaniu drutu oporowego dobrze też założyć "diodę rozruchową". Czyli diodę, która TYLKO na czas rozruchu zasili cewkę z pominięciem rezystora. Nie uszkodzi to cewki, a ułatwi rozruch.
Pamiętaj też o obowiązkowym kondensatorze na aparacie zapłonowym.
_________________ Zaprojektuję i wykonam instalację elektryczną do każdego pojazdu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum